Pihenés időskorban – Ezért fontos, hogy jó matracon aludj!

Az idősödés egy természetes és gyönyörű folyamat, mely szellemi és fizikai változással is jár. Ahogy telik az idő, bizonyos képességeink gyengülnek, és az is gyakran előfordul, hogy egyeseknek nem megy olyan könnyen a pihenés, az elalvás, mint korábban.

Nagyon fontos, hogy fekhelyünk megfelelő minőségű legyen, hogy amikor elérünk egy bizonyos kort, ne a matracon múljon pihenésünk.

Ahogy idősödünk, egyes szokásaink megváltoznak és a pihenésben különösen nagy változást tapasztalhatunk. A szépkorúak jóval több időt töltenek el az ágyban, mint fiatalabb korukban, ennek ellenére azt kell mondanunk, hogy mégis kevesebbet alszanak. Ez gyakran az álmatlansággal, vagy az alvási apnoe szindrómával függ össze.

Az idő múlásával, testünk alakulásával folyamatosan változnak alvási szokásaink, ciklusaink és éppen ez az oka annak, hogy teljesen máshogy éljük meg a pihenést 10, 40 és 60 évesen.

A nyugodt alváshoz elengedhetetlen a jó minőségű matrac, sőt, ha fiatalabb korunkban többet pihenünk, később sem esik nehezünkre az elalvás.

A jó matrac alkalmazkodik hozzád (és alvási szokásaidhoz)

Sok idős ember az orvosuk által felírt tablettákat szedi, melyek megváltoztatják belső működésüket, de olyanok is vannak, akik recept nélkül kiváltható orvosságokat vesznek be naponta. Mindezek a biológiai órára is hatással lehetnek.

Kiemelkedő fontosságú tehát olyan matracon aludnod, mely megadja számodra a maximális kényelmet és alkalmazkodik az egyéni igényeidhez.

A szakértők azt javasolják, hogy olyan matracot válasszunk, mely könnyedén alkalmazkodik hozzánk és olyan pozícióban pihentet, hogy elkerüljön minket a hát- és derékfájás.

Azt írtuk, a matracnak alkalmazkodnia kell hozzánk, azonban ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy be kellene süppednie alattad. Sőt!

A vásárlás során azt is szem előtt kell tartanod, hogy nem mindenki egyforma, szükségleteink mások és mások lehetnek. Míg egyesek 6 óra alvás után teljesen fitten ébrednek, mások csupán 8 órányi szunyókálás után érzik magukat kipihentnek.

Az emberek több mint 90%-ának 7-8 órányi alvásra van szüksége ahhoz, hogy gond nélkül vegyék a nap során jelentkező akadályokat. Érdekes tény az is, hogy ez a 7-8 óra 60 éves kor felett 6 órára csökken.

Természetesen léteznek szélsőséges esetek is. Az emberek 5%-ának elég mindössze 5-6 órát aludnia, a maradék 5%-nak pedig 9-10 órányi pihenésre van szüksége ahhoz, hogy megfelelően teljesítse napi feladatait.

Annak ellenére, hogy mindannyiunknak eltérőek az alvási szokásaink, vannak bizonyos “pihenési szabályok”, melyeket betartva testünknek és szervezetünknek kedvezünk, és könnyedén álomba tudunk merülni.

6 tipp, amit betartva könnyebben tudsz majd elaludni

  1. Fontos minden nap ugyanakkor ágyba bújni, hiszen ezzel hozzászoktatjuk testünket egy rendszerhez és könnyebben szabályozzuk biológiai óránkat is.
  2. A legjobb, ha az ágyban nem végzünk semmiféle egyéb tevékenységet, hanem egyszerűen csak alvásra használjuk. Ezzel elérjük, hogy agyunk összekösse az “alvás” és az “ágy” szavakat és könnyebben elalszunk, amikor ágyba bújunk.
  3. Nem tanácsos sem koffein, sem alkohol tartalmú italokat fogyasztani elalvás előtt (kávé, kóla, tea, sör, bor, röviditalok). A koffein ébren tart (nem véletlenül fogyasztanak sokan reggel kávét), az alkohol pedig vízhajtó hatású, tehát könnyen lehet, hogy az éjszaka közepén ki kell menned a mosdóba, ami roppant zavaró lehet.
  4. Szánj rá a relaxálásra egy pár percet a napodból, és próbáld ki a jógát vagy a meditációt. Naponta 3-5 perc is elég már ahhoz, hogy a szervezeted ellazuljon és kitisztuljon a fejed, ráadásul a pihenés is jobban esik így.
  5. Egy könnyű vacsorával elkerülhető, hogy emésztési problémákkal kelljen gyomrunknak megküzdenie éjnek idején. Zöldségekkel és gyümölcsökkel biztosan nem nyúlsz mellé, és ha lehet hanyagold a zsíros, tömény fogásokat.
  6. Aktív és egészséges életet kell élni. A rendszeres sportolás kellemesen kimerít, így egyáltalán nem esik majd nehezedre az elalvás.

Az idősödés elkerülhetetlen, de egyes, az időskorral járó kellemetlenségeken jó szokások felvételével sokat javíthatunk. A jó alvás garancia a fizikai egészségre, így hát egyáltalán nem mindegy, milyen matracot választasz hálótársul.

Ne feledd, egy jó matrac nem meggyógyítja az egészésgügyi problémákat, hanem megelőzheted vele azokat. Ha csak akkor cseréled le régi matracod, amikor már fáj valamid, akkor a saját egészségeddel játszadozol.